יוסי בן עמי מבקר באתר ההתפרצות של הר הגעש פאגראדלספיאטל

ב-22 למרץ 2021 התפרץ הר הגעש פאגראדלספיאטל באיסלנד, וכשאתה מנכ”ל של חברת טיולים המתמחה באיסלנד, ואיסלנדופיל ידוע, הדבר הראשון שאתה רוצה לעשות, קורונה או לא קורונה, הוא לעלות על מטוס לאיסלנד כדי לחוות את ההתפרצות באופן בלתי אמצעי.

 

התפרצות של הר הגעש פאגראדלספיאטל
צילום: יוסי בן עמי, חבלי ארץ

 

זה בדיוק הדבר שתכנן לעשות יוסי בן עמי, מנכ”ל חבלי ארץ, אלמלא שבר את הקרסול ימים ספורים לאחר מכן…

בלית ברירה המתין יוסי להחלמה ולהתאוששות של הקרסול, ולמרבה המזל הר הגעש כאילו שיתף עמו פעולה, המשיך להתפרץ במשך שבועות ארוכים והמתין לו שיחלים.

 

הפעם בבלוג פוסט קצת שונה – ריאיון עם יוסי בן עמי, מנכ”ל חבלי ארץ, שנסע לאיסלנד כדי לחזות בהתפרצות הר הגעש פאגראדלספיאטל וחזר עמוס רשמים, חוויות וכשהוא סלב מקומי באיסלנד.

האזינו כאן לריאיון המלא 

 

התפרצות הר הגעש פאגראדלספיאטל, איסלנד

מה זאת אומרת, אני שואלת את יוסי בפתח השיחה שלנו, הר געש יכול להתפרץ במשך חודשים?

בוודאי, הוא משיב לי בידענות אופיינית (בכל זאת מדובר בגיאולוג מוסמך), הר געש יכול להתפרץ אפילו שנים. הדבר תלוי בהרכב הכימי של ההתפרצות. יש מצבים שבהם התא המגמטי, אותו אזור מותך ולוהט שמספק את הלבה להר, מכיל חומרים שטמפרטורת ההתכה שלהם נמוכה יחסית. זה מאפשר ללבה להישאר נוזלית מאוד ואז היא ממשיכה למצוא את דרכה החוצה. התופעה הזו מוכרת בכמה התפרצויות בעולם וגם באיסלנד הייתה התפרצות קודמת מסוג זה, שנמשכה כשנה ומחצה.

יוסי מספר לי שזו אינה הפעם הראשונה שהוא זוכה לחוות התפרצות געשית באיסלנד. הפעם הקודמת הייתה בשנת 2014. יוסי היה באיסלנד עם קבוצת מטיילים בזמן שהחלה התפרצות הר געש בצפון האי, בקרבת מקום לאסקיה המפורסם. הדרכים באזור נחסמו והקבוצה לא יכולה הייתה להגיע לאסקיה, אבל יוסי, מדריך מנוסה ורב תושייה, לא התבלבל לרגע. במהירות התארגן על מטוס פרטי בעל 8 מושבים, אותו שכר למשך 6 שעות, וכל אחד מחברי הקבוצות זכה לסיור מוטס של שעה ומחצה מעל אתר ההתפרצות, אז, בשנת 2014.

היופי בהתפרצות הנוכחית של פאגראדלספיאטל הוא שאין צורך במטוסים או במסוקים. אפשר להתקרב רגלית עד 5 ק”מ מהלוע, ואם אתם מוכנים להתאמץ קצת יותר – גם הרבה יותר מכך. יוסי עצמו מספר שהוא הגיע למרחק  של 400 מ’ מהלוע! עד כדי כך קרוב.

 

התפרצות של הר הגעש פאגראדלספיאטל
צילום: יוסי בן עמי, חבלי ארץ

 

ומה הוא מספר על הביקור עצמו? מה הדבר שהיה המרשים ביותר בעיניו?

יוסי מדבר על חוויה רב-חושית מרתקת וחד-פעמית של הטבע בשיא תפארתו. אלוהים, כך אומר לי יוסי, יצא ליום עבודה.

קודם כל, הוא אומר, מרגישים את החום והרעידות. האזור כולו חם וזה די ברור, אבל מה שיותר מרשים הוא הרעידות. ההתפרצויות, מסביר לי יוסי, מלוות ברעידות אדמה מאוד משמעותיות. אני ישבתי על האדמה במשך לילה שלם, כך הוא מספר, והרגשתי אותה רועדת תחתי כל הזמן.

דבר שני – הריח. האוויר לא ממש מסריח כמו בגייזרים (בגלל הטמפ’ הגבוהה של ההתפרצות אין הרבה גופרית חופשית באוויר), אבל לגזים המתפרצים יש ריח עז ואופייני משלהם והם אופפים את הסביבה כולה.

מה רואים? אני שואלת את יוסי, והוא מספר שההר מתנהג קצת כמו גייזר. במשך 7-10 דקות ההר צובר לחץ, ואז במשך 2-3 דקות נוספות הלבה גואה, נשפכת וזורמת במורד ההר, וחזר חלילה. אגב, התפרצות בפעימות מהסוג הזה נקראת ‘התפרצות סטרומבולית’, ע”ש הר הגעש סטרומבולי באיטליה, שם היא זוהתה לראשונה. מיד אחרי ההתפרצות מתחילים הסלעים לזרום במורד ההר. ולא, זה בהחלט לא משהו שרואים כל יום.  בסרטו הזה, שיוסי צילם ממש לוע ההר, אפשר לראות תהליך הפעימות הזה באופן ברור.

 

 

וגם חוש הטעם, מספר לי יוסי, משתתף באירוע – הרוח מרימה קצת אפר, עשן ואבק וטעמם של אלה מורגש היטב.

חוויה רב-חושית, כבר אמרנו?

תיירות בהר הגעש פאגראדלספיאטל, איסלנד

אני שואלת את יוסי על ההיערכות האיסלנדית. מדינה קטנה שאנשים בה מעט, הצליחה להרים תוך ימים ספורים אתר תיירותי חדש יש מאין – עם דרך מסודרת, מגרש חנייה (בתשלום של כמה יורו בודדים, וזה הדבר היחיד שתשלמו עבור הביקור באתר), תחנת עזרה ראשונה, מעין חדר-מיון קדמי, אם תרצו, וצוותי עזרה ראשונה שמסתובבים בשטח.

 

התפרצות של הר הגעש פאגראדלספיאטל
צילום: יוסי בן עמי, חבלי ארץ

 

אז מסתבר, שלא זו בדיוק הייתה הכוונה המקורית. המטרה הראשונית בהכשרת השטח הייתה הכנסת כלי עבודה כבדים על מנת לבנות סכרים שיעצרו את הלבה. באופן טבעי הלבה זורמת במורד ההר לכיוון הוואדי ומשם לכביש שהיחיד שעובר באזור ואשר עלול היה להיחסם. האיסלנדים עשו מאמץ גדול למנוע את חסימת הכביש ע”ש בניית הסכרים, אך זה היה אפקטיבי באופן חלקי בלבד. סכר אחד נפרץ והלבה זרמה לכיוון הוואדי (אם כי לפחות בשלב זה לא הגיעה לכביש). סכר שני התגלה כנמוך מדי, והלבה גאתה מעליו והמשיכה לזרום הלאה. כמובן, העובדה שההתפרצות לא נפסקת מכבידה מאוד על האיסלנדים בחסימת הלבה, אבל אלה אנשים שמורגלים בהתמודדות מול איתני הטבע.

מכל מקום, משנפרצה הדרך והוכשר מגרש החניה – החלו להגיע גם תיירים, בשלב ראשון תיירות פנים וכעת גם תיירות חוץ. כמות המבקרים באתר מדי יום ביומו נעה (כתלות במזג האוויר) בין כמה מאות לכמה אלפים, ועונת התיירות רק מתחילה. חברת של מסוקים ומטוסים קלים הסבו חלק גדול מפעילותם לטובת סיורים מוטסים מעל ההתפרצות וכמובן שגם בתי מלון, מסעדות ושירותים נילווים נוספים בסביבה הקרובה נהנים מגל התיירות הצפוי בקיץ הקרוב לפאגראדלספיאטל ולאזור כולו.

 

התפרצות של הר הגעש פאגראדלספיאטל
צילום: יוסי בן עמי, חבלי ארץ

 

ומה אתכם?

כל טיולי חבלי ארץ לאיסלנד בקיץ הקרוב מתוכננים להגיע לאתר ההתפרצות. מכיון שהביקור במקום תלוי מזג אוויר – נקטנו בתכנון גמיש של 4 ימים באזור (אטרקציות נוספות לא חסרות כאן, ובכל מקרה זה מתחייב גם לצורך בדיקות הקורונה לפני החזרה ארצה). ניסיון החיים מלמד שלפחות באחד מהימים ניתן יהיה להגיע לפאגראדלספיאטל ואנחנו עם יד על הדופק כדי לא לפספס הזדמנות של פעם בחיים.

 

ועוד קטנה לפני סיום:

הנסיעה של יוסי לאיסלנד שילבה את הביקור בהתפרצות של הר הגעש פאגראדלספיאטל עם הכנות לעונת הקיץ, עונה שבה מפעילה חבלי ארץ בעצמה טיסות צ’רטר ישירות לאיסלנד במטוסי דרימליינר של אל על. פרטים נוספים על הטיסות הישירות תמצאו כאן.

האיסלנדים ששמעו על מיזם הטיסות ישירות התלהבו מאוד מהרעיון. הסיפור התגלגל למערכת ה-MBL, העיתון הגדול ביותר באיסלנד, ויוסי הוזמן להתראיין על ידי העורך העסקי של העיתון. בעקבות הכתבה שפורסמה – גם האיסלנדים עצמם מבקשים כעת ליהנות מהטיסות הישירות כדי להגיע ארצה. קישור לכתבה >>> כאן.

אם גם אתם רוצים לחוות ממרחק נגיעה את התפרצות הר הגעש פאגראדלספיאטל – אתם מוזמנים להצטרף לאחד מטיולי חבלי ארץ לאיסלנד כבר בקיץ הקרוב, והשנה – בטיסה ישירה.

לפרטים נוספים אודות טיולי חבלי ארץ לאיסלנד

לפרטים נוספים על הטיסה הישירה לאיסלנד, בלעדי לחבלי ארץ

למידע נוסף על איסלנד

לחזרה לדף הבית – חבלי ארץ טיולים מאורגנים

הצטרפו אלינו גם בפייסבוק

 

שיתוף