מכתשי לאקי באיסלנד, ומה הקשר למהפכה הצרפתית?

ההתפרצות הגעשית בשמורת לאקי, איסלנד

 

בוקר בהיר אחד באיסלנד, ב-8 ליוני 1783, החלה אחת ההתפרצויות הגעשיות הגדולות ביותר בזמנים המודרניים. מגה-התפרצות.

 

טיול ג'יפים באיסלנד | חבלי ארץ
התפרצות געשית באיסלנד. זה קורה גם היום
צילום: יוסי בן עמי

 

המערכת הדרמטית החלה, לאחר מספר שבועות של רעידות אדמה, בהיווצרות של סדק סמוך לגבעה Hnúta, המצויה 13 ק”מ דר’-מע’ להר לאקי (Lakagígar). בחודשים שלאחר מכן התרחב הסדק לכיוון צפון-מערב ב-9 פעימות, שכל אחת מהן גורמת להיווצרות סדק נוסף ופרק חדש של התפרצות געשית (סה”כ נרשמו 10 התפרצויות בתקופה של 8 חודשים). האורך הכולל של הסדק הוולקני הוא 27 ק”מ והוא כולל 135 מכתשים וולקניים.

 

איסלנד | חבלי ארץ
שרשרת המכתשים מצפון להר לאקי | צילום: שרון סער

 

זרם הלבה שפרץ בקצב של 4,000 עד 8,700 מ”ק לשנייה, נחשב לשלישי בעוצמתו בכדור הארץ מאז עידן הקרח האחרון. הכמות הכוללת של הלבה שפרצה מוערכת בכ- כ־15,000 ק”מ מעוקבים שכיסו שטח המתקרב ל־600 ק”מ מרובע (לשם השוואה: שטחה של מדינת ישאל כ-20,000 קמ”ר).

 

טיול ג'יפים באיסלנד | חבלי ארץ
מפת ההתפרצות הגעשית של לאקי

 

הלבה המתפרצת כיסתה את האדמות הבוציות שאפיינו את האזור בעבר, מילאה את העמקים הירוקים שאינם עוד וקברה תחתיה חוות שלמות, על יושביהן ובעלי החיים שהיו בהן. הלבה זרמה מעל רמות, והגיעה במקומות מסויימים עד למישורים שליד החוף, מרחק של כ-40 ק”מ. שני הנהרות הגדולים באזור, סקפטה (Skaftáreldar), שעומקו מוערך בכ-200 מ’, ואחריו גם הורפיספליוט (Hverfisfljót) התמלאו בלבה, פני השטח כולו שונו ללא היכר.

 

איסלנד | חבלי ארץ
תכסית אופיינית לשפך הלאקי – אבני הבזלת מכוסות טחבים וחזזיות | צילום: שרון סער

 

האסון היה אדיר

הלבה לא הגיעה לבדה. יחד איתה פרצו מלוע האדמה אדים, גזים רעילים, פעילות ברקים וענן עצום של אפר געשי.

באיזור לאקי עצמו שהיה מיושב בחוות רבות, מתו חצי מהתושבים. 20 חוות כוסו לחלוטין בלבה ו-30 יצאו מכלל שימוש לתקופה ארוכה. האפר הרעיל שקע כמעט בכל מקום ברחבי איסלנד וגאזים רעילים התפשטו באויר. עננים כהים של אפר ירדו לאיזור החוף והביאו עימם חשכה. החשיכה לוותה בקור ורעב. באיסלנד כולה מתו כ-10,000 איש שהיו 20% מכלל תושבי האי. אבל זה לא נגמר כאן.

ענן האפר הוולקני התפשט דרומה לארצות סקנדינביה ואירופה כולה. יש הטוענים כי גם המהפכה הצרפתית פרצה בשל רעב כבד בצרפת, על רקע ההתפרצות הגעשית הגדולה באיסלנד. מעניין…

בהמשך התפשט ענן האפר מזרחה והגיע עד לרוסיה, סין ואפילו יפן. בשיאו, כיסה ענן האפר את כל שטח כדור הארץ שמצפון לקו הרוחב 30, ובסה”כ כרבע מכלל שטחו של כדור הארץ.

בכל המקומות הללו, הנשורת החומצית של האפר הוולקני גרמה לנשירת עלים מהעצים וקטלה את נביטת האביב. הקרה נמשכה כשלוש שנים עם אפקט הרסני מסביב לעולם.

האסון הכבד מנשוא הותיר אחריו נופים מרהיבים והאזור כולו הוכרז כשמורת טבע. שרשרת המכתשים מהווה תזכורת מתמדת לעוצמתו של הטבע והמראות הינם בלתי נשכחים.

 

טיול ג'יפים באיסלנד | חבלי ארץ
המכתש הגדול ביותר בלאקי, מצוי במרכזה של שרשרת המכתשים.| צילום: יוסי בן עמי

 

איסלנד | חבלי ארץ
אגם בקלדרה של אחד ממכתשי לאקי | צילום: שרון סער

 

נשמע מעניין… איך מגיעים?

הישוב הקרוב ביותר ללאקי הוא קירקיובאיירקלאוסטור, ומשם נסיעה של כשעתיים, רובה בכבישי עפר וחצייה של מס’ נהרות רחבים. הנסיעה באזור אינה קלה. רכב שטח הוא חובה. נהיגה ברכב רגיל בכבישים אלה, המסומנים על-ידי האות F היא מסוכנת מאוד ולא חוקית, ובכל מקרה נדרשת הכנה קפדנית.

וכאן אנחנו נכנסים לתמונה –

להצטרפות לאחד מטיולי הג’יפים (בנהיגה עצמית) של חבלי ארץ לחצו כאן

 

למידע נוסף על איסלנד

לפרטים נוספים אודות טיולי חבלי ארץ לאיסלנד

גלו עוד על טיולים מאורגנים בתאריכים קרובים – הטיולים הקרובים

לחזרה לדף הבית – חבלי ארץ טיולים מאורגנים

הצטרפו אלינו גם בפייסבוק

שיתוף