מיתולוגיה נורדית – תנופה מחודשת

חזרתה של המיתולוגיה הנורדית

בשנים האחרונות עולה תדמית מחודשת למיתולוגיה הנורדית וזאת כתוצאה מעליית החשיפה אל מיתולוגיה זאת למודעות הציבורית בעולם.

מה הביא לשינוי זה ?  

 ניתן לייחס זאת להצלחת הקומיקס המחודש באמריקה בתחילת שנות ה 60.  אל מול חברות קומיקס שונות בעולם להן היתה הסטוריה וסיפורי עם מקומיים מהם ניתן היה לשאוב דמויות ואירועי השראה, בחרה חברת “מארוול” האמריקאית במיתולוגיה הנורדית העשירה והמרתקת שלה אינספור דמויות .   רבות מן הדמויות הללו  כבר זכו לאור זרקורים סביב ספריו המצליחים של  טולקין  – “ההוביט”  והטרילוגיה של “שר הטבעות”.   מכאן המרחק אל המדיה הקולנועית הצמאה היה קצר.  השפעתו של הקולנוע האמריקאי על הקולנוע העולמי מוכר וידוע ומכאן נחשפה נמיתולגיה הנורדית בקנה מידה עולמי.

מיתולוגיה נורדית | חבלי ארץ

מיתולוגיה נורדית לפי הספרים

טולקין שערך את הסיפורים לפי דמיונו העשיר התבסס על  אלמנטים עקרוניים ורבים מן המיתולוגיה הנורדית .  למרבה הפלא את העריכה הראשונית ממש  ערך הפוליטקאי האיסלנדי סנורי סטורלסון  כבר במאה ה  13 !

סטורלסון  הקדיש שנים מחייו כדי לאסוף ולרכז את סיפורי המיתולוגיה הנורדית כל זאת בשליחות בית המלוכה הדני. התוצאה היתה 13 כרכים עבי כרס ועמוסי סאגות בהן מגולגלים קורות העולם והיקום המיתולוגי הנורדי .  ספרים אלו נחשבים למיטב הספרות שנשתמרה מימי הביניים במקום כלשהו בעולם.     ברור לחוקרים היום שגם המיתולוגיה הזאת אינה מדוייקת ובוודאי עברה “שיפוצים” ו”תיקונים” אותם ערך כאמור סטורלסון.  שתי סיבות טובות היו לו לעשות זאת. האחת  לשם יצירת קשר בין המיתולוגיה העתיקה לבין בית המלוכה הדני . השניה היתה לשם יצירת קשר אל הנצרות.  הצגת האלים כדמויות נוצריות  הפכה קלה יותר לביצוע כתוצאה ישירה של העובדה שסטורלסון היה כומר ובכלל בשל הלחץ שהפעילה הכנסיה על התרבות כולה.

חוקרים איסלנדיים מחפשים עד היום בנרות  כל סימן וזכר למיתולוגיה הויקינגית המקורית –  טרם עריכת הסיפורים על ידי סטורלסון….

פרט מענין נוסף שעולה בבהירות מתוך כתביו של סטורלסון הוא העובדה שבשל השכלתו של סטורלסון כעורך דין ניכר עיסוק רב בנושאים משפטיים וחוקתיים ברבות מן הסאגות שהעלה על הכתב.  העובדה שבמוסד  ה “אלטינג” האיסלנדי ( הפרלמנט המודרני הראשון בהסטוריה)  הוצג ספר חוקים מרשים וכן  ונחתמה חוקה כבר ב 930 לספירה מעידה יותר מכל על תפיסת העולם הסקנדינבית הדמוקרטית והמודרנית ואין פלא שסטורלסון תרם רבות להמשך התפתחותה של תרבות זאת באמצעות כתביו שהנציחו באופן מסודר חוקים אלו וכן פרשנויות שונות על כל חוק.

נשוב אל טולקין שתרם את  דמיונו הפורה לערבוביה של עשרות דמויות,שמות מקומות ורעיונות מן המיתולוגיה הנורדית המורכבת. למעשה נעזר טולקין בכל סוגי הדמויות ממיתולוגיה זאת –  אלפים, גמדים, טרולים, ענקים, עולמות מקבילים ,דמויות ואלים , רעיון הטבעת המקוללת, חרב שנוצרת מחדש ועוד ועוד.

בעקבות ההצלחה של הספרים והסרטים שבאו אחריו עלתה ופרחה המיתולוגיה נורדית בשמות כיסוי רבים… את כולן באופן ישיר או ברמיזות ברורות ניתן למצוא ב”שומרי הגלקסיה”, “מלחמת הכוכבים”, “האלמנט החמישי” ,”משחקי הכס” , “תור”  (סדרת סרטים בדיוניים בת 3 חלקים ) ועוד.

לאחרונה נוספו גם סדרות נטפליקס רבות העוסקות בתרבות הנורדית – “ויקינגים”  ,”הממלכה האחרונה” ועוד.  בכולם מאפייני מיתולוגיה  נורדית ברורים    –  מנהיגים אמיצים וחזקים (תור ואודין) ,מלכה מרושעת  (הלה מלכת האופל או הל שבאנגלית משמעו גיהנום) ,טיפוס חלקלק וערמומי ( לוקי חסר הגבולות),  אל לוחם וגידם (טיר ),  זאבים ענקיים ועוד.

ללא קשר לסרטי קולונע וספרים יש לזכור שלמעשה השפעת התרבות הויקינגית נורדית על העולם ניכרת גם בשל העובדה שלה השלכות עצומות על התרבות האנגלית, כהמשך טבעי לעובדה שהויקינגים למעשה כבשו את האיים הבריטיים כולם ובשלמותם.  למעשה דם ויקינגי זורם בכל אנגלי .  כולל ובוודאי בבית המלוכה.  אמנם הויקינגים נטמעו אל תוך האוכלוסיה הקלטית אבל לא לפני שהותירו חותם תרבותי.  בזכות עוצמתה והשפעתה של האימפריה הבריטית על העולם במאות השנים האחרונות “גלשה” השפעה ויקינגית זאת אל כל העולם כולו ובמיוחד אל עולמו של “חבר העמים הבריטי”.  אין סממן טוב יותר  מן העובדה שימי השבוע באנגלית הם ברובם “ימים של” אלים נורדיים :

היום של טיר (שנקרא גם טאו) thir’s day     הוא  Tuesday

היום של אודין     odin’s day       הוא      wedensday

היום של תור     thor’s day  הוא        thursday

היום של פריג     frigg’s  day        הוא      Friday

שאר הימים בשבוע הם ימיהם  של כוכב שבתאי (סטורן), השמש והירח  Suterday, Sunday, Monday   (שבת ראשון ושני בהתאמה)

לא מפתיע למצוא שגם בימי השבוע בגרמנית ניתן למצוא את אותם אלים שהרי המיתולוגיה הנורדית והגרמנית מעורבבות באופן טבעי בשל הסמיכות הגיאוגרפית אלא שכאן הימים קצת שונים עבור כל אל.  בגרמנית שמות האלים שונים מן השמות באנגלית ולמעשה נותרו רק  3 ימים עם שמותיהם הגרמניים של 3 מתוך 4 האלים בימי השבוע באנגלית

Dienstag      יום שלישי   גלגול שמו הלטיני של האל טיר

Donnerstag        יום חמישי   האל  תור 

Freitag        יום שישי   האלה פרייה .

כל זה רק “קצה הקרחון”.  את התמונה הגדולה והמקיפה של המיתולוגיה הנורדית אנו ב “חבלי ארץ” מקפידים להדגיש בכל טיול מאורגן לאיסלנד כמו בכל טיול מאורגן בסקנדינביה כולה וכן באיים הבריטיים . 

“חבלי ארץ” מזמינה אתכם לטיול מאורגן באיסלנד – חוויה מרתקת בכל אספקט .טבע ייחודי, נופים ירחיים, זוהר צפוני מיתולוגיה מרתקת ותרבות מודרנית עשירה  .

שיתוף