פסטיבל פטריק הקדוש

בזמן שאנחנו מתאוששים מחגיגות פורים, תהלוכות התחפושות ונשפי המסיכות, באירלנד מתכוננים ליום פטריק הקדוש, החל ב-17 למרץ. זהו למעשה יום החג הלאומי של אירלנד, שנחגג לכבודו של פטריק, הקדוש המגן על אירלנד. ובעצם, זה כבר מזמן פסטיבל שלם.

pxyhck pyrhe vesua | Photo by Marcelo Leite: https://www.pexels.com/photo/marching-band-on-the-street-11582604/
pxyhck pyrhe vesua | Photo by Marcelo Leite: https://www.pexels.com/photo/marching-band-on-the-street-11582604/

מי היה פטריק הקדוש?

פטריק היה צעיר בריטי שאביו קלפורניוס היה אזרח רומאי, בן למשפחה נוצרית דתית. בגיל 16 נשבה פטריק על ידי שודדים אירים ונמכר כעבד באירלנד, שם שימש בעיקר כרועה צאן. אף כי בצעירותו לא היה פטריק אדוק בדתו, שנותיו בשבי חיזקו את אמונתו. במהלך התבודדותו עם הצאן כל עפ”י המסורת הנוצרית, נתגלו לפטריק חזיונות דתיים שעודדו אותו להימלט מן השבי, וכך עשה. כעבור 6 שנים בשבי הוא שב לבריטניה, אך חזיון שהתגלה בחלומו ציווה עליו להמשיך ולהפיץ את הנצרות באירלנד וכך להחזיר לשוביו טובה תחת רעה. וכך, כעבור 12 שנים של הכשרה, אי שם במחצית המאה ה-5 שב פטריק לאירלנד, שהיתה אז ברובה עדיין עובדת אלילים.

פטריק ארגן את הנוצרים המעטים שנמצאו כבר באי (קדמו לו מיסיונרים בודדים שהצלחתם היתה מינורית), ניצר את ממלכות עובדי האלילים והפך את הכנסייה הנוצרית של אירלנד לחלק בלתי נפרד מן הכנסייה הנוצרית באירופה. הוא פעל בעיקר במחוזות אלסטר וקונכט בצפון ובמערב, שם לא היה כל ידע על הנצרות.
פטריק ייסד מנזרים רבים, שהפרידו בין נזירים ונזירות, תנועה שפרחה באירלנד באופן בו לא פרחה באף מקום אחר באירופה.
פטריק היה בין ההוגים הראשונים אשר תמכו בביטולה של העבדות.
הישג מופלא נוסף המיוחס לפטריק, עפ”י האמונה המקומית, הוא גירושם של כל הנחשים מאירלנד. אמנם יש המייחסים את “ההישג” המופלא לשינויי אקלים, ואחרים טוענים כי הכוונה בכלל לגירוש הכוהנים הדרואידים (מנהיגי החברות הקלטיות הקדומות) מן האי. אבל מי אנחנו שנשבור את המסורת?

את הצלחתו הגדולה של פטריק שבהנחלת הנצרות משייכים רבים לשיטת הלימוד המקורית שלו – שימוש בעלה התלתן להמחשת “השילוש הקדוש” באמונה הנוצרית. ועוד נחזור לכך.

יום פטריק הקדוש

פטריק נפטר ב-17 במרץ 461, לפני למעלה מ- 1,500 שנה, אך הוא חי ונושם בתרבות האירית ויום מותו משמש את חגם הלאומי של האירים החל מהמאה התשיעית או העשירית ועד עצם היום הזה. החל מהמאה התשע עשרה נחגג יום פטריק הקדוש בתהלוכות רחוב גדולות. בשנות ה-90 של המאה העשרים החליטה ממשלת אירלנד להפוך את החג לפסטיבל לאומי. הפסטיבל הראשון נערך בשנת 1996 במשך יום אחד, אך במהלך השנים התארכו החגיגות ובשנים האחרונות נחגג הפסטיבל במשך ארבעה ימים תמימים. מה שהחל כחגיגה דתית לכבודו של הקדוש הפך לחגיגה הגדולה ביותר בעולם התרבות האירית – פסטיבל פטריק הקדוש.

היכן נחגג יום פטריק הקדוש

אירלנד כולה חוגגת, כאשר החגיגות המרכזיות מתקיימות בעיר דאונפטריק בה נקבר פטריק הקדוש.
אך חגיגות סנט פטריק כבר מזמן אינן נחלת אירלנד בלבד.
המהגרים האירים הביאו איתם את המסורת למחוזותיהם ברחבי העולם ומשם התפשט המנהג ברחבי העולם ונחגג כיום במרבית הערים הגדולות בארה”ב וקנדה, בואנוס איירס, לונדון, פריז, רומא, מינכן, קופנהגן, מוסקבה ואפילו בבייג’ינג, הונג קונג, וסינגפור.
יש הטוענים כי חגיגות פטריק הקדוש בארה”ב אף עולות בהיקפן של החגיגות באירלנד עצמה, אבל זה כבר נושא לפוסט אחר.

חגיגות יום פטריק הקדוש

סמלו הבלתי מעורער של החג, בכל מקום בו הוא נחגג, הוא עלה התלתן (זוכרים?) והצבע השולט הוא כמובן הצבע הירוק של העלה המפורסם ביותר בעולם. החגיגות משותפות לכל רבדי האוכלוסיה ללא יוצא מן הכלל. במהלך ימי הפסטיבל הרחובות מקושטים בדגלונים, מתקיימות תהלוכות רחוב, ריקודים מסורתיים, מוזיקה אירית נשמעת בכל פינה, הרבה אלכוהול נשפך מכל עבר, ואפילו הכיבוד – ברוח החג.

פסטיבל פטריק הקדוש | Photo by RODNAE Productions: https://www.pexels.com/photo/selective-focus-photo-of-st-patrick-s-day-prop-7080469/
פסטיבל פטריק הקדוש | Photo by RODNAE Productions: https://www.pexels.com/photo/selective-focus-photo-of-st-patrick-s-day-prop-7080469/

 

אין ספק, האירים יודעים לחגוג.

בואו לטייל עם “חבלי ארץ” ביעד המבוקש – טיול לאיסלנד

גלו עוד על טיולים מאורגנים בתאריכים קרובים – הטיולים הקרובים

לחזרה לדף הבית – חבלי ארץ טיולים מאורגנים

הצטרפו אלינו גם בפייסבוק

שיתוף