האנשים הנעלמים של איסלנד

את לילות החורף הארוכים, בעלטה המוחלטת הנמשכת כשלושה חודשים, נהגו תושביה של איסלנד, במשך מאות שנים, לבלות  בסיפורים.

סיפורי הפולקלור הסקנדינבי מלאים דמויות של אלפים (elfs) שדונים, טרולים, גמדים ושאר דמויות מיתולוגיות.

 

האנשים הנעלמים באיסלנד | חבלי ארץ

מיהם אותם אנשים נעלמים?

האגדה המקומית מספרת על חווה שלא הספיקה לסיים את רחצת ילדיה כאשר אלוהים הודיע לה במפתיע על ביקור אצלה. היא החביאה חלק מהילדים בסדקי הסלעים. כאשר שאל אותה אלוהים האם אלה כל ילדייך, ענתה שאלה הם, כשהיא מסתירה את דבר קיומם של הילדים שהחביאה בנקיקים. אלוהים רגז על תשובתה וענה – מה שהחבאת ממני אני מחביא אותם ממך, וכך נולדו האנשים הנעלמים.

ה”אנשים הנעלמים” (Huldufolk באיסלנדית) חיים, עפ”י האמונה האיסלנדית, בסלעי הלבה בסדקים ובנקיקים הרבים בשדות הלבה, בהרים ובמדבר הוולקני, בבתי בוץ ולעיתים אף בסמוך למגורי האדם. האנשים הנעלמים יכולים להיות חוואים או דייגים. הם נישאים ויש להם ילדים, הם מוכרים ממרכולתם בשווקים, עוברים בתים (בדרך כלל בראש-השנה) ומארחים מסיבות רבות. יש להם מערכת בירוקרטית ונציגי דת, הם רוכבים על סוסים ונשותיהם לובשות את השמלה המסורתית האיסלנדית. האלפים ידועים כנדיבים ושופעי חסד, אבל שומרים בקנאות על בתיהם בסדקי הסלעים.

 

Martin Brandenburg (1870-1919), Public domain, via Wikimedia Commons

 

מאגנוס סקארפדינסון (Magnus Skarphdinsson`s ) הינו אחד המומחים הגדולים לנושא. יחד עם אחיו הוא הקים “בית ספר לאלפים”. האלפים, הוא טוען, הם בעלי שיער פרוע ומשוגע, אוזניים גדולות ורגליים ארוכות. הם לבושים בלבוש איסלנדי מסורתי, אך אינם חובשים כובע או נעלים נעליים.

האיסלנדים מאמינים שהאלפים רוצים לשמור על הטבע ונופיו, הם חמודים ונעימים ונראים כמו אור על העצים והפרחים. לדעת רבים באיסלנד, האלפים והאנשים הנעלמים שגרים בשדות הלבה והמסלע הוולקני – נהנים מאותן זכויות שיש לבני-האדם. המסורת מספרת כי מי שהפריעו לאלפים ולאנשים הנעלמים ופגעו בבתיהם  – נפגעו בעצמם. לכן, האיסלנדים מתחשבים גם באלפים בעת תכנון או בניה של כביש או בית.

בשנת 2013, תוכנית לסלילת כביש מהיר שיחבר את קצהו של חצי האי אולפטאנס, שבו יש לראש הממשלה בית, לפרוור גרדאבייר בבירה ריקיאוויק, הושעתה בשל מאבק משותף של שוחרי סביבה ופעילים למען הגנה על שדונים. טענתם המרכזית היתה כי סלילת הכביש תפגע בבית הגידול של האנשים הנעלמים וכי אזור זה חשוב במיוחד ל”קהילה” זו, מאחר ששוכנת בו כנסיית שדונים.
 
אין זו הפעם הראשונה שעניינים הקשורים ביצורים הנסתרים משפיעים על החלטות תכנון באיסלנד. האירועים האלה שכיחים כל כך שלמינהלת החופים והכבישים יש כבר תשובה מוכנה לתקשורת בכל הנוגע לשאלות בנושא: “הבעיות נפתרו לאחר שנעצרו עבודות הבנייה לפרק זמן מסוים שבו עברו השדונים שהתגוררו שם למקום אחר”.
Freddie Langeler, Public domain, via Wikimedia Commons

האם איסלנד מאמינה בקיומם של האנשים הנעלמים?

זו אלה מורכבת ועדינה, אומרים המומחים.

מחקרים מראים כי למעלה ממחצית מתושביה של איסלנד מאמינים גם כיום בקיומם של “האנשים הנעלמים” הללו, ולכל הפחות סבורים שישנה אפשרות כי הם אכן קיימים. כשם שבעולם הנצרות מאמינים בסנטה קלאוס או כפי שאנחנו מאמינים בסיפורי התנ”ך.

הנה סיפור שיכול להמחיש את גישתם של האיסלנדים לשאלת קיומם של האנשים הנעלמים:

פעם חי כומר בשם איינר במחוז סקאפטאפטל, הוא היה איש עשיר מאד ולו ילדים רבים. הוא לא האמין באנשים הנעלמים ודיבר סרה עליהם ולעג להם. הוא סיפר שהאלפים מעולם לא היו קיימים, אחרת היו מעיזים להראות את עצמם אילו רק יכלו ולעיתים קרובות התווכח שהאנשים הנעלמים לא יעזו לתקוף אותו.

לילה אחד, חלם איינר על אדם שבא אליו ואמר: כאן אתה יכול לראות את האנשים הנעלמים, כפי שחשקת בכך זמן רב. דיברת עלינו רעות פעמים רבות, והתגרית שנחפש אותך. אתה טיפש שמעמיד פנים שהנך מבין בהם, אך אינך מבין דבר! כעת אתה לעולם לא תכחיש את קיומנו מכאן ואילך, מפני שאתה רואה בפועל את האנשים הנעלמים. כהוכחה לקיומנו לקחתי ממך את ביתך הבוגרת רחוק מכאן ואתה לעולם לא תראה אותה.

כשגמר האדם לאמר את דברו הוא נעלם. הכומר התעורר וחש שהאנשים הנעלמים היו מעל למיטתו. הוא קפץ החוצה ומצא שביתו בת ה- 12 נעלמה. הוא חיפש אחריה אך לא מצא אותה בשום מקום במשך חודשים ארוכים. בערב השנה החדשה הכומר חלם שהבת באה אליו והיא נראתה מאושרת ומרוצה וחשה בטוב. היא הבטיחה שתגיע אליו בכל שנה חדשה ואמרה שכל אשר שמעה וידעה הינו מסתורי ומוזר. לאחר החלום, הכומר ראה את ביתו בכל ערב ראש השנה. פעם אמרה לו שהסבא שלה נפטר ופעם סיפרה שהיא עומדת להתחתן לבן הכומר האלפי שלהם ואיינר לא ראה את ביתו לאחר מכן לעולם…

 

איסלנד | חבלי ארץ

 

ואתם? מאמינים בקיומם של האנשים הנעלמים? רוצים לחפש אותם בעצמכם? למטיילי “חבלי ארץ” באיסלנד אני מציע להביט בסלעים על שלל צורותיהם, בשדות הלבה שקפאו על מקומם, בהרים הגבוהים ובמרחבי המדבר הוולקני – אם תתאמצו ומאד תרצו, תוכלו לגלות ולראות את ה”אנשים הנעלמים”.

נכתב על ידי אמנון לויה, מדריך חבלי ארץ לאיסלנד

 

למידע נוסף על איסלנד

לפרטים נוספים אודות טיולי חבלי ארץ לאיסלנד

גלו עוד על טיולים מאורגנים בתאריכים קרובים – הטיולים הקרובים

לחזרה לדף הבית – חבלי ארץ טיולים מאורגנים

הצטרפו אלינו גם בפייסבוק

שיתוף