蘭嶼  אי הסחלבים (Lanyu)

אי הסחלבים (Lanyu) הוא אי געשי קטן ומבודד (היקפו בסה”כ כ-40 ק”מ), המצוי כשישים קילומטרים דרום מזרחית מהאי המרכזי של טאיוואן.

 

ראשית ההתיישבות ב-LANYU

האגדה מספרת כי ראשוני המתיישבים באי היו ניצוליה של סירה דיג אחת של דייגים אבוריג’ינים מצפון הפיליפינים, שהיו במסע הרפתקני לגילוי איים חדשים באזור. טייפון שהיכה בסירות גרם להתהפכותן ולטביעת רוב הדייגים. רק סירה אחת הצליחה להינצל ונסחפה מערבה עד שנחתה לבסוף לחופיו החוליים של אי הררי וסלעי מאוד. המים סביב האי היו עשירים בדגים ובפירות ים, ועל האי עצמו מצאו הדייגים מעיינות זכים וירקות שורש שגדלו פרא. הניצולים החליטו להישאר באי, והשאר – הסטוריה.

 

אי הסחלבים, טיוואן | חבלי ארץ
סירות דיג מסורתיות | צילום: https://www.flickr.com/photos/othree/5003072967/in/photostream/

 

תרבות שבט היאמי

כך, למרות שהאי קרוב לחופי טיוואן, תושביו הילידים, בני שבט היאמי (Yami) , חולקים מנהגים, פולחנים ושפה דומים יותר לאלה של הילידים בצפון הפיליפינים.

בזכות המיקום המרוחק של Lanyu, והקושי להגיע אליה (גם כיום ניתן להגיע רק במעבורת או מטוסים קטנים מאוד), השפעות המודרניזציה על האי מעטות יחסית, ותרבות היאמי נשמרה במלואה.

הבתים המסורתיים של היאמי הם למעשה בתים תת־קרקעיים, כאשר גג הבית נמצא מעט מעל גובה פני השטח. אבותיהם של היאמי נדרשו להתמודד עם תנאי האקלים הקשים במקום. הם פיתחו סגנון בניה חכם וייחודי, בו המבנים קבורים בעומק של כשני מטרים, מותאמים לכל תנאי האקלים ומגנים על התושבים מפני רוחות חזקות בחורף וטייפונים בקיץ.

 

אי הסחלבים, טיוואן | חבלי ארץ
בית מסורתי | צילום: https://www.flickr.com/photos/othree/5004712506/in/photostream/

 

בתחילת האביב עסוקים בני שבט היאמי בציד/דיג של דגים מעופפים, אשר מגיעים לאזור בעונה זו. מדובר בדגים קטנים בעלי סנפירים ארוכים במיוחד המאפשרים להם לדאות ולשהות באוויר זמן רב. הם נעים בלהקות קטנות ונחשבים לבעלי יכולת הישרדות גבוהה במיוחד. הדיג מתבצע באמצעות מוט עץ אשר לקצהו חובר סל עשוי חוט דיג. מחזיקים את המוטות במקביל לפני הים ומחכים שהדגים ינתרו ויפלו לתוך הסל.

הדגים המעופפים הם חלק משמעותי ביותר בתזונה של בני שבט היאמי. את הדגים שלא אוכלים בעונת הדיג, תולים בני השבט לייבוש, ואלה מהווים מקור חשוב לחלבון עבורם לאורך כל ימות השנה, יחד עם צדפות, אצות וסרטנים קטנים.

ייבוש דגים בטאיוואן | חבלי ארץ

ייבוש דגים בטאיוואן | חבלי ארץ

אי הסחלבים, טיוואן | חבלי ארץ
ארוחה אפיינית ביום דיג מוצלח | צילום: https://www.flickr.com/photos/othree/5003104597/in/photostream/

 

חוויית הטבע ב-LANYU

אבל הקסם האמיתי של Lanyu הוא בטבע הטהור שלה, הרי הענק המתנשאים מהאי הקטן, תצורות הסלע המוזרות שזכו לשמות יצירתיים במיוחד, מערות ונופים מרהיבים.

 

אי הסחלבים, טיוואן | חבלי ארץ
הרי ענק מתנשאים מהאי הקטן | צילום: https://www.flickr.com/photos/othree/5004021601/in/photostream/

 

מצד אחד האוקיינוס השקט, מהצד שני רכס הרים דרמטי ומורדותיו המכוסים יערות גשם. עזי בר משוטטות ומלחכות עשב גבוה. חקלאים חורשים את המישורים הצרים לאורך קו החוף למטרת גידול טארו (שורש מאכל אופיני לאי), דגים מעופפים תלויים לייבוש בפאתי הכפרים, סירות דיג מסורתיות מחכות לבעליהן במזח, למעלה מ-35 מיני צמחים טרופיים נדירים, וכמובן – סחלבים לבנים, גדלים פרא  בכל רחבי האי.

באי קיים מגדלור, שמשמש גם כאתר לייבוש דגים. מדובר באתר פעיל הסגור לתיירים, אך הכביש המתפתל בדרך אליו מגלה נוף מרשים במיוחד.

LANYU מהווה אתר מומלץ במיוחד לצלילה ושנורקלינג. שוניות האלמוגים והמראות הניגלים מתחת למים הצלולים מרהיבים במיוחד.

 

אי הסחלבים, טיוואן | חבלי ארץ
החופים הצלולים | צילום: https://www.flickr.com/photos/pppgzr/4281471730/in/photostream/

 

אתר הפסולת הגרעינית ב-LANYU

בניגוד מוחלט לכל הפסטורליה הזו הוקם בשנת 1974 בדרום-מזרח האי מתקן לפסולת גרעינית. בכל שבוע מגיעות לאי ספינות ומטמינות באתר חביות משלושת הכורים הגרעיניים שמפעילה טיוואן. ההערכה היא כי על האי מצויות למעלה מ-100,000 חביות של פסולת גרעינית.

בזמן בניית המתקן לפני יותר מ-30 שנה, נאמר לבני שבט היאמי לנו שבונים מפעל לדגים משומרים, וכאשר התגלתה האמת – הכעס היה גדול. טייוואן (ובכלל זה האי Lanyu), כמו יפן, נמצאת על טבעת האש, רצועה ארוכה המקיפה את האוקיינוס השקט ומתאפיינת בפעילות געשית נמרצת וברעידות אדמה רבות. החשש הגדול של היאמי הוא מרעידת אדמה חזקה או מצונאמי שיפגע במתקן הפסולת וישים קץ להתיישבות השבטית באי הסחלבים.

וגם ללא אסון כבד – נאלצים בני השבט להתמודד עם דליפה וזיהומים גרעיניים, ככל הנראה בעקבות פיצוץ של מספר חביות. אף כי היאמי זכו בהטבות רבות כתוצאה מבנייתו של המתקן, כגון חשמל חינם, מקומות עבודה והטבות כספיות נוספות, אומרים התושבים המקומיים כי היו מוותרים ברגע על החשמל אם היו מבטיחים להם את הוצאת המתקן.

 

הנה סרטון המציג כמה מהאתרים המופלאים של אי הסחלבים:

 

לפרטים על טיול חבלי ארץ לטיוואן ודרום קוריאה

בואו לטייל עם “חבלי ארץ” ביעד המבוקש – טיול לאיסלנד

גלו עוד על טיולים מאורגנים בתאריכים קרובים – הטיולים הקרובים

לחזרה לדף הבית – חבלי ארץ טיולים מאורגנים

הצטרפו אלינו גם בפייסבוק

שיתוף