תופת בסרדיניה

סנט’אנטיוכו – Sant’Antioco

 

כשאתם מגיעים לסרדיניה – אך תוותרו על ביקור בסנט’אנטיוכו (Sant’Antioco).

מדובר באי קטן ופסטורלי, המחובר לאי המרכזי של סרדיניה באמצעות סוללת עפר שבבסיסה גשר רומאי עתיק, ובמרכזו אתר היסטורי בעל השם המסקרן TOPHET.

ואם אתם חושבים עכשיו על “תופת” – אתם לא רחוקים מהאמת. בואו ושמעו סיפור מרתק.

האי סנט’אנטיוכו הוא בעל מסורת עתיקה מאוד, וקיימות עדויות לכך שהיה מיושב כבר בעידן הפרהיסטורי וראשית ההיסטוריה. ראשוני המתיישבים במקום היו, ככל הנראה, שבטים שהגיעו מאיטליה, אבל הם לא היו היחידים, לא הראשונים ולא האחרונים ששמו עינם במקום.

מיקומה האסטרטגי של סרדיניה, פוריות הקרקע ואוצרות הטבע שלה משכו לכאן במשך מאות שנות היסטוריה ערב רב של פולשים וכובשים: הפיניקים והפונים, הרומים שראו בה את ‘מחסן התבואה של האימפריה’, הערבים, הג’נובזים והפיזאנים, הספרדים ומלכי בית סבוי מפיימונטה, שהפכו את סרדיניה לחלק מממלכתם עד איחוד איטליה במאה ה-19.

הפיניקים

הפיניקים, שהיו מראשוני הפולשים, הגיעו לאי במחצית השנייה של המאה ה-7 לפנה”ס. מדובר בעם כנעני ממוצא שמי, אשר ישב במקור ברצועת חוף צרה המשתרעת בין צפון סוריה ועד העיר עכו, ומאוחר יותר התפשט גם לאורך מישור החוף הדרומי של ארץ ישראל.

רצועת החוף הצרה בה ישבו הפיניקים, לא איפשרה להם לפתח חקלאות נאותה, לפיכך פנו באופן טבעי לים. הפיניקים היו יורדי ים וסוחרים ימיים, הגדולים ביותר בעת העתיקה. הם ייצאו סחורות כנעניות וסחרו בהן בערי הים התיכון. בחלק מהחופים אליהם הגיעו במסעותיהם – הקימו מושבות פיניקיות, וכך גם בסרדיניה.

ספינה פיניקית | חבלי ארץ

ספינה פיניקית | Elie plus at English Wikipedia, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

הפיניקים בסרדיניה

בסנט’אניטיוכו הקימו הפיניקים נמל חשוב ומרכז סחר. שמה הפיניקי של העיר היה סולסיס (Sulcis). סולסיס נחשבת לעיר העתיקה השניה בסרדיניה, וזהו עד היום שמו של האזור כולו. הפיניקים הביאו איתם לאי את מנהגיהם ואת דתם הפגנית, ובמקום מרכזי באי נבנה מקדש פיניקי לאלים אותם עבדו.

תופת – TOPHET

עבודת האלים הפיניקית, היתה, בחלקה, אכזרית ביותר, וכללה גם הקרבת תינוקות וילדים צעירים במקום שכונה בשם “תופת“. המנהג כולו ידוע בשם פולחן המולך. בניגוד לפולחנים אחרים שבהם הקרבת הבן הייתה נהוגה רק במקרה קיצוני מאוד, כמו אויב שצר על העיר וסכנת אבדון, נראה כי בפולחן המולך, הקרבת הבן הייתה חלק מהתהליך השגרתי של הפולחן, שבו נקראו הפיניקים לתת את בנו כקורבן לאל, באקט של התמסרות. לא ידוע אם הבנים רק הועברו באש, מבלי שקרה להם כל דבר רע, או שמא הם נשרפו חיים במדורות הפולחן.

עפ”י אחת הסברות, הפולחן היה מתבצע בבמות התופת שביניהן פסלו של האליל. הפסל  היה חלול ומוסק מבפנים באש. ידיו של הפסל היו פשוטות לפנים לקבלת הקרבנות. האב היה מנשק את בנו ומוסר אותו למולך (האדם שעבד בעבודה הזו). המולך היה מניח את הבן על זרועות הפסל, ושם היה הפעוט האומלל נשרף למוות. שרידים למנהג המזעזע מצויים עד היום באתרים שונים של הפיניקים בכל רחבי אגן הים התיכון, והידוע בהם – בקרתגו.

לא נעים להודות, אבל  קורבן המולך היה נהוג לפני חורבן בית ראשון גם בירושלים. בני ממלכת יהודה באותה התקופה חיקו חלק ממנהגי הפיניקים וגם את עבודת “המולך”. האתר המרכזי לפולחן המחריד היה בגיא בן הינום, אשר נקרא כך, עפ”י אחת הסברות, מפני שקולו של התינוק המוקרב היה ‘נוהם מכח האש’, בזמן שהסובבים היו מתופפים בתופים כדי להחריש את קולו, ומכאן השם תופת.

וכך מורה אלוהים לנביא ירמיהו:

ירמיהו פרק יט: ב וְיָצָאתָ, אֶל-גֵּיא בֶן-הִנֹּםה וּבָנוּ אֶת-בָּמוֹת הַבַּעַל, לִשְׂרֹף אֶת-בְּנֵיהֶם בָּאֵשׁ–עֹלוֹת לַבָּעַלו לָכֵן הִנֵּה-יָמִים בָּאִים, נְאֻם-יְהוָה, וְלֹא-יִקָּרֵא לַמָּקוֹם הַזֶּה עוֹד הַתֹּפֶת, וְגֵיא בֶן-הִנֹּם–כִּי, אִם-גֵּיא הַהֲרֵגָה.”

ומה בסרדיניה?

באתר TOPHET  שבסרדיניה, במיקום פסטורלי המשקיף לים, מצויים עד היום כ-3,000 כדי חרס קטנים שבתוכם עצמות ילדים ועוברים, המשוייכים למנהג הפיניקי המזעזע של קורבן המולך.

 

תופת – TOPHET | Cristiano Cani, CC BY-SA 3.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0>, via Wikimedia Commons

 

האם כל השרידים שבכדים הם קורבנות פיניקיים?

לא בהכרח. מחקרים עדכניים מראים שהסרדינאים לא אימצו את הקרבת הקורבנות האכזרית של הפיניקים, אלא רק את הרעיון של בית קברות לילדים, ויתכן כי במקום נקברו (לאחר תום “העידן הפיניקי בסרדיניה”) תינוקות וילדים שמתו בנסיבות טבעיות לחלוטין.

ברבות השנים הפולחן נשכח והכדים נקברו. רק השם נותר, מבלי שהמקומיים מבינים כלל את משמעותו, ואנחנו כאן כדי לספר את הסיפור כולו.

 

נכתב על ידי אייל כרמל, מדריך “חבלי ארץ” לסרדיניה וקורסיקה

 

לחצו כאן לקבלת כל הפרטים על טיולי חבלי ארץ לסרדיניה 

בואו לטייל עם “חבלי ארץ” ביעד המבוקש – טיול לאיסלנד

גלו עוד על טיולים מאורגנים בתאריכים קרובים – הטיולים הקרובים

לחזרה לדף הבית – חבלי ארץ טיולים מאורגנים

הצטרפו אלינו גם בפייסבוק

שיתוף